Wednesday, September 7, 2011

Chapter 21 : Cry for the moon





Pagi tu mak aku menyapu kt depan laman rumah..aku cuti, maklum lah, hari Sabtu..igt nk bgun lmbt sket..tp terfikir ada appointment dengan seseorang hari tu, terpaksa lah dengan liatnya aku bangkit dari tdo aku yg begitu selesa skali..pagi tu cerah..dr tingkap bilik aku, bole nmpak terus seluruh laman hadapan rumah aku..aku bole nmpk mak aku menyapu kt depan..


Cik Ani, jiran depan umah aku..juga seorg suri rumah yg begitu rajin bangun pagi membersihkan halaman rumah nya..sapu sampah daun2 kering, buang sampah, siram pokok bunga n mcm2 lg..sume rutin tu juga di lakukan sama oleh mak aku..bila dh sama2 buat kerja kt depan, so tgur menegur tu biasa lah dalam adat berjiran..aku sendiri tak tahu apa yg diorg bualkan..mungkin pasal bunga atau taman sbb masing2 mmg berkongsi minat yg sama..mak aku minat daun2 hijau..=)


Sambil aku mempersiapkan diri nk ke bilik mandi, aku sempat jgak nmpk yg Cik Ani tu dtg sembang slow2 dekat mak aku mcm ad gossip hangat..bese la..dia kan internet bergerak..sume cite dalam kampung ni , mst dia yg tau dulu..pantas dan effisyen..


‘’cite apa pulak la kali ni..ln mcm je gaya nya…’’


Aku mencapai towel mandi yg disangkut kt belakang pintu bilik aku dan terus menuju ke destinasi utama..umah aku ni ad satu je bilik mandi..maklum lah, rumah org2 kebnykn..bl dh mcm tu, so bilik mandi tu sibuk lah sikit di sebabkan kne berkongsi satu family..time tu ad org mandi..so aku tgu la kt dapur umah aku ni sementara tgu bapak aku selesai mandi..mata punya lah berat..mengantok..yela, smlm tdo bkn main lmbt..main game..haha


…kkkrreeeeuuuuuukkkkkkk…


Bunyi pintu pagar rumah aku menandakan ada seseorg membuka daun pintu rumah..


Mak aku masuk..setelah selesai kerja di luar, terus mak aku ke dapur nk setelkan kerja di dalam rumah pula..smbil2 tu bole la sekali menyiapkan sarapan pagi untuk kami sekeluarga..nasi goreng pedas, telur mata kerbau, cili kering goreng, ikan masin, teh o panas..peehhhhhh..dh cukup untuk memulakan pagi aku hari tu..


‘’cik ani tu nk apa ma..? ln mcm je td akim tgk..?’’


Mak aku membuka peti ais, mencari bahan untuk memasak sarapan..


‘’cik ani ko..bese la..sume bnd dia mst tau dl..td dia cite..smlm cik limah tny dia, ad ke dia biar anak dia main tengah2 malam ke sbelah umah dia..??’’






Aku pelik..???..masih menunggu cerita selanjutnya..yela, cik ani tu mn pulak ad anak kecik..


‘’cik ani ckp la xd..dia tny nape..??’’


‘’cik limah ckp, dlm kul 12 tgh mlm smlm dia dgr bunyi budak menangis btul kt tepi tingkap umah dia tu..’’


Bulu roma aku terus naik bl mak aku ckp mcm tu..


‘’cik ani ckp dia pn ad dgr budak menangis tgh mlm td..dia ckp dia igt anak cik limah..dh tb2 td cik limah pulak tny dia, lg la dia terkejut..ala, lg pn umah cik ani tu mmg tmpat laluan bnd2 ni..’’


Mak aku abis kan ayat dia..aku termenung kejap cb membayangkan apa yg berlaku sebenarnya..





Untuk pengetahuan korang, rumah cik ani ngn cik limah ni bersebelahan je..tingkap bilik diorg dekat mengadap satu sama lain..yg jd sempadan rumah diaorg hny pagar dawai tu je..xd tembok batu pn..so apa sj bnd yg berbunyi kt celah tu, cnfirm dua-dua rumah bole dgr nya..


‘’dgr budak nangis..?? biar btul..?..”


‘’akim pn pnh dgr suara budak nangis time tengah malam hr tu..tp..xkan la bnd tu kan..’’


Ayat nk bg sedap hati..bkn apa, bilik tdo aku kt belah depan..setiap malam aku tdo, mst kne bukak tingkap..kl x, mmg panas abis..berkuap..bese kl mlm , mmg sejuk gler..so bl dgr cite mcm ni, naik seram kt tengkuk aku ni..


‘’ko pnh dgr..??’’


Mak aku bertanya..


‘’haah ma..hari tu la..bunyi dia mcm ni..’’


Aku pn wat bunyi nangis tu bg mak ngn bapak aku yg br kuar bilik air tu dgr..


‘’ha mcm tu la bunyi cik ani ko bgtau td..mula2 panjang, pastu mcm bunyi mcm teresak2..sm mcm ko wat td tu kim..’’


Aku dgr tu, lg la seram jd nya..


‘’hish xkan la..yg akim dgr tu bunyi budak nangis betul2 kot..haha..’’ ayat sedap hati..


Aku bangkit dr kerusi meja makan n terus menuju ke billik air..dalam kotak fikiran aku ni asik dok teringat cite budak nangis tu..smbil2 cb menyedapkan hati sendiri..maknanya mulai hr ni, aku kne tdo tutup tingkap..wat nya bnd tu jengah aku time tgh2 malam nnt..hish naya je..dh, aku nk keluar date..



Reminder : smpai sekarang aku tido still xtutup tingkap..panas punya pasal..hantu pn hantu lah..haha

No comments: