Monday, August 23, 2010

Chapter 12 : The Inception (OST The Inception)


beberapa mggu yg lalu aku n the gang (tokwan n mael) pegi wayang tgk cite Inception..sebuah cerita yg berkisarkan tentang penjelajahan didalam mimpi seseorang..aku suka cite tu..pd aku personally, tu la filem yg pling baik dlm thun ni..sepanjang aku kt dlm wayang tu, otak aku diperah seperah2nya ntuk memahami jalan cite tu....best gler........

tp bkn tu yg aku nk cite kn kl ni...kl ni aku rs mcm nk berkongsi psl hdup aku yg aku rs dh mcm nk hampir sm je ngn cite tu....mksd aku sama tu bkn la aku masuk ke dlm mimpi org ln.....cm projection mimpi tu wat aku mengalami pengalaman yg aku rs aku xmau lalui dlm hdup realiti ni...aku ada kongsi cite ni ngn buah hati aku.....sbenanya aku sendri xpasti sm ad nk bkongsi atau xnk dlm blog...xpela...ini cite aku...mgkn aku bole kongsi pengalaman ni dgn sesape sj yg prnh laluinya....

selang beberapa hari lps....slps aku selesai menunaikan semua tanggungjawab aku pd keluarga dan tuhan pd mlm itu, aku masuk tdo...blik aku, aku kongsi dgn adik aku....ktorg tdo bdua seblik...pd mulanya mlm tu agak ssh ntuk aku melelapkan mata..maklumlah, siang tu dh bantai tdo xigt....tp bl buah hati aku sendiri pn dh wish lovely gudnite kt aku, so thats mean there is nothing left to do...so aku pn tdo ntuk merehatkan badan..maklumlah bl pk psl esknya nk bgun bekerja, nk xnk, aku perlu tdo ntuk mendapatkan kembali kekuatan kudrat aku ntuk esk hr.....

seperti dlm cite inception tu, satu fakta yg aku setuju adalah, bl di mana kite bermimpi, kite sendiri xtau mcmn mulanya mimpi tu, mcmn kite bole tb2 ad pd tmpt itu.kite jg xpasti knp kite ad dsitu pd waktu itu....dn jg masa dan waktu, adalah satu perkara yg btul2 weird sbb kite bole rs yg kite hdup berhari2 lmnya dlm satu mimpi....dan yg pling penting motif cerita tu adalah "Idea adalah virus yg pling bahaya di dunia"...knp???cb pk, jika seseorg mempunyai idea, pndgn, pegangan dan fahaman...bnd ni sume akan terus merebak seperti virus didlam minda dan perasaan dan teramat2 lah ssh ntuk mencari penawar dan vaksinnya......

pagi...aku berada diatas katil pd ms tu...aku berbaju merah..suasana kelihatan...hijau????...hmmm....ntah la..tp tu la keadaan yg aku nmpk dan aku feel time tu....aku berada dlm sebuah blik tdo...sebuah blik tdo xbp nk mewah sgt pd pndgn aku....aku sorg...katil tempat aku bgun tdo tu pulak jnis katil bsr...king size...apa yg aku perasan, bdn, muka dn semua bentuk fizikal aku kelihatan lbih matang dan berumur lebih tua dr aku skrg.....aku rs mcm bingung...maklum lah, bl kite tb2 bgun dr tdo, kte akan rs bingung yg pelik skit..lbih2 lg kl bgun tdo lps asar...mcm tu la yg aku rs....keadaan sekeliling msih lg kelihatan hijau.....

ntuk seketika, aku dpt dgr suara bdk2 di luar blik tdo aku tu....suara seorang budak lelaki....berlari dan menjerit2 memanggil nama yg aku rs aku paham sgt apa mksdnya......

"BAPAK...BAPAK.."

tu la perkataan yg aku dgr smbil kedengaran bunyi larian tapak kaki seorang bdk di atas lantai simen dluar blik tdo aku tu.......aku mengamati sume tu dgn niat nk memahami situasi sekeliling...

....pintu blik tdo aku terbuka perlahan2...

seorang budak kecil dlm lingkungan umur 5 ke 6 thun mengintai dan berlari msuk kedalam blik tu....rupa dan suara bdk tu amat sgt aku tau dan aku knl...tp aku xpasti...bdk kcik yg jg berbaju merah tu berlari dn melompat terus ke atas katil aku td....meluru terus ke sisi aku...mesra seperti telah knl aku bertahun2 lmnya......

bl tangan bdk tu memegang tgn aku, secara automatik hati aku, fikiran aku, memori aku, perasaan aku mcm suis lampu yg br menyala bl dhdupkan...aku dpt nmpk kehidupan lampau aku...aku nmpak aku ms muda, aku nmpk time aku ngh study dl, aku nmpak buah hati aku, aku nmpak saat aku bercinta dgnnya, aku nmpk saat aku menikahi dia,aku nmpk saat dia melahirkan anaknya, aku nmpk segalanya...sume bnd tu terjadi sepantas kilat..seolah2 ms terhenti dan semua memori tu dtg kembali mengingat kan aku sesuatu.....aku knl sape bdk tu.....muka dia mirip muka aku ms kcik dl...

..dia anak aku..

tu la definisi terbaik yg aku bole bg time tu...aku dh dewasa.....aku rs aku dhdewasa....aku dh ad keluarga aku sendiri...aku dh ad anak....tp............mn isteri aku....knp dia xd dsitu....pelik...smbil aku cb mengingati apa yg terjadi, bdk kcik tu bersuara....

"bapak, cpt la bgun...ajar adik gosok gigi adik..bapak..."

dlm keadaan yg buntu, aku bgun brsama anak aku tu... ntuk kebilik air...dgn niat mengajar beliau sbg seorg bapa mengajar sesuatu kepada anaknya...

aku berjalan perlahan2 dlm keadaan yg mamai menuju ke luar blik...dr satu sudut, aku bole nmpk sebuah ruang tamu yg xbp bsr dan xbp jauh dr tempat aku berdiri...disitu aku perasan ad seorg bdk perempuan yg lebih berumur dr anak aku td tu..dgn berbaju hijau dan rambut yg diikat rapi..dia jg anak aku????

muka dn perwatakannya begitu mirip skali dgn buah hati aku....wlu pn dia sdg asyik menonton tv....aku dpt nmpk perwatakan yg begitu sm dgn dia.....still dlm hati aku tertnya2 dimana kah isteri aku....

aku terus berjalan ke blik air dgn tgn ku di tarik seorang bdk yg terdesak mahu kan sesuatu...bl skali lg tgn aku dsentuh bdk tu, aku sekali lg mengalami peristiwa yg sm seperti td..flash back...tp kl ni lebih menyedihkan..dan terjawab sume pertanyaan aku....apa yg aku nmpk, isteri aku sudah tiada lg, dia sudah pergi selamanya mengadap Allah yg Maha Esa....aku xnk ckp psl tu..biar part ni aku simpan sendiri...

time tu perasaan sebak menular keseluruh pelusuk hati aku..rupanya yg tgl hanya aku dan anak2 aku je...dgn senyuman aku melindungi perasaan sedih aku dpn anak2 aku...

di blik air aku memberus gigi ddpn cermin dsbelah anak aku sendiri....kami sm2 memberus gigi....dia begitu gembira skali...aku jg hepi melihat keadaan itu...aku ajar dia apa yg dia mahukan...jauh dsudut hati aku, aku terasa rindu yg teramat sgt pd isteri aku....aku bole rs tkut keseorangan mmbsrkan anak2 aku...aku bole rs teramat sedih kerana dia xdpt bersama2 mmbesarkan anak2 kami...aku bole rskan sume tu sepeti aku btul2 wujud pd ms tu..hny Allah sj yg tau mcmn rsnya....air mata aku meleleh time wlupn dlm keadaan hepi memberus gg bersama2 dgn anak aku tu...dan aku terus menangis....

mimpi tu terhenti bl adik aku Hafiiz kejutkan aku untuk bngun bersahur...aku terkejut dn trus bgun...dlm keadaan yg gelap tu jg aku dpt rs yg mata aku basah...menangis.....aku bgun bersihkan muka aku dan terus bersahur....

moral cite ni, wlupn aku msih muda dr segi pengalaman, dan xtau apa2 psl apa yg berkaitan dgn yg aku cite td, tp aku dpt satu idea yg tertanam sendirinya didlm minda, hati dan perasaan aku yg mgkin bole merubah persepsi hdup aku.....sygi lah ibu kite, sygi lah bapa kite, sygi lah isteri2 kite, sygi lah anak2 kite,sygi lah kekasih2 kite, sygi lah org2 yg kte sygkn dlm hdup kite...pd aku sendiri wlupn ianya hnyalah sekadar mimpi, tp aku dpt rs kn segala perasaan kehilangan seseorg yg kite cintai dan tempat selalu kite bergantung..aku bole rs kan pengalaman tu sendiri seolah2 ianya mmg btul dlm realiti..sygkn lah mereka semua selagi hayat kite masih ada di dunia ini...sbb xd ganti nya mereka dgn yg ln....



2 comments:

janggout said...

dah pernah rasa dah bro. hiba

Kimio said...

doa kan pada mereka semua yg telah pergi..semoga kita berjaya bekal kan mereka amalan dan doa yg sejahtera..amin